Skip links

Wat zijn Usability & User Experience (UX)?

Een website die lekker werkt

Je kent het wel – je komt op een website en de menuitems klappen niet uit. Of je komt op een webshop, maar krijgt door het ontwerp en de opzet het gevoel dat je na aanschaf van een product je direct aan kan melden als opgelicht bij Kassa. Grrr.

Door dit soort ergernissen te voorkomen werk je aan de usability en de user experience (UX) van je website: je zorgt dat je bezoekers je website zonder problemen kunnen gebruiken en er ook een goed gevoel bij hebben.

  1. Wat heb je aan usability?
  2. Wat heb je aan user experience?
  3. De synergie tussen usability en user experience

Wat heb je aan het optimaliseren van de usability?

Als je, bijvoorbeeld door middel van een online campagne, verkeer naar je website hebt gekregen wil je natuurlijk dat men terug blijft komen. Een website waar je als een zonnetje doorheen klikt draagt bij aan de loyaliteit.  Ziet het als een geplaveid pad naar je conversies en het opbouwen van een vertrouwensband met je doelgroep(en).

Wat heb je aan het optimaliseren van de user experience (UX)?

Stel, je hard gewerkt aan het behalen van je online marketing doelstellingen en er zijn bijvoorbeeld goede SEO teksten voor je geschreven. Maar je website ziet er vervolgens  zo uit:

Usability en User Experience (UX) voorbeeld

Dan gaat dat niet werken, gok ik zo. Bij user experience gaat het om het gevoel wat je bezoekers krijgen tijdens het vervullen van taken op je website. Daarom noem ik het ook wel het ‘feng shui’en’ van websites: je zorgt voor een harmonieuze opzet middels een holistische aanpak. Dat zal een combinatie van jouw smaak en wat jij over wilt brengen zijn samen met best practices en wat je weet over je doelgroep.

De synergie tussen usability en user experience design

De experts zijn het er niet helemaal over eens: gaan usability en user experience nu wel of niet samen? Kan een product of website heel makkelijk werken én het juiste gevoel oproepen bij je doelgroep(en)? Als het gaat om websites kan ik me het meest vinden in de theorie van Jesse James Garrett: de user experience honeycomb.

User Experience honeycomb

Jesse stelt dat usability (useful) een onderdeel is van de totale user experience evenals 6 andere onderdelen. Door op deze manier te werk te gaan stel je de gebruiker centraal. In online marketing draait uiteindelijk alles om de gebruiker en dit zien we ook terug in alle ontwikkelingen die Google doorvoert, bijv. op het gebied van content en SEO. Daarom is deze manier van werken (in mijn optiek) het meest future-proof.

Een website die goed in elkaar steekt en het juiste gevoel teweegbrengt zorgt dus voor terugkerende bezoekers die hun weg naar conversie weten te vinden. Maar wist je ook dat een website die alles op orde heeft ook beter gevonden zal worden? Google waardeert een goede structuur in websites en neemt dit mee tijdens het ranken van websites. En uiteindelijk zorg je er ook voor dat je klanten minder (telefonisch of per mail) aan je zullen vragen. Dat scheelt je tijd en geld. Weten hoe jouw user experience beter kan? Neem dan contact op via de button hieronder, geef aan dat je een gratis usability/UX quick scan wil ontvangen. Dan krijg je van mij een lijstje met punten die je kunt (laten) verbeteren.

Contact