Skip links

Wat is SEO?

Optimaliseren voor zoekmachines (Google)

Met Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands, zorg je ervoor dat jouw website goed vindbaar is in de niet-betaalde (organische) zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. De heilige graal: een onbetaalde nummer 1 positie in de zoekresultaten.

SEO is een ontzettend breed vakgebied die continu aan verandering onderhevig is. In dit artikel lees je wat het in de basis inhoudt.

  1. Wat heb je aan SEO?
  2. Hoe werkt Google?
  3. Wat houdt SEO in?

Wat heb je aan SEO?

Goede vraag. SEO creëert (mede) de zichtbaarheid die je hard nodig hebt in de ratrace van deze digitale wereld. Zowel particulieren als bedrijven zoeken eerst online voordat ze ergens een aankoop doen. Sta je tijdens zo’n zoekopdracht naar een voor jou relevante term niet tussen de zoekresultaten, dan mis je de boot.

Hoe werkt Google?

Google is eigenlijk een soort hele blitse bibliotheek. In plaats van muf ruikende boeken vind je er een enorme collectie aan webpagina’s. Ik weet nog dat ik vroeger aan de bibliothecaresse moest vragen of een bepaald boek aanwezig was, en zij zocht het dan voor me op. Google doet eigenlijk hetzelfde (maar dan zonder de geïrriteerde blik). Het ‘ranking system’ zoekt razendsnel in de index en serveert je de meest relevante resultaten uit. Dit ranking system bestaat uit diverse algoritmes en houdt rekening met allerlei factoren, zoals onder andere zoekwoorden, de relevantie van webpagina’s en je locatie en instellingen. Hoewel Google niet de enige zoekmachine is, is het met zo’n 95% marktaandeel wel de zoekmachine waar voor de meeste online marketeers de focus op ligt.

Wat houdt SEO in?

Je moet het ranking system laten zien dat jouw webpagina het meest relevant is voor de gewenste zoekopdracht. Meestal begin je met het kijken naar die zoekopdrachten door een zogenaamde zoekwoordenanalyse uit te voeren. Daaruit komt een lijst met woorden die je kunt gebruiken om aan de slag te gaan met content, de inhoud op je webpagina’s die bestaat uit teksten en grafische elementen. SEO en content hebben een speciale relatie. Dat komt omdat Google niet wil dat je trucjes gebruikt – zoals in 2009, kuch -, maar waardevolle content aanbiedt die écht van meerwaarde is voor jouw bezoekers. Je kunt content op zo’n manier neerzetten dat Google deze als relevanter ziet. Het tekstuele onderdeel daarvan noemen we SEO copywriting. Het ‘praktische’ onderdeel daarvan noemen we on-page SEO, waar je meer aan de slag gaat met de indeling van de webpagina’s.

Dan zijn we er nog niet. Sterker nog, we zijn eigenlijk net pas begonnen! Het bovenstaande geheel aan activiteiten is ‘SEO aan de voorkant’ (on-page SEO), maar dan hebben we ook nog zoiets als ‘SEO aan de achterkant’ (off-page SEO). Aangekomen bij dit onderdeel ga je de perceptie van zowel zoekmachines en gebruikers verbeteren door aan de slag te gaan met de populariteit, relevantie, betrouwbaarheid en autoriteit van je website.

Het maakt niet uit of je net een nieuwe website hebt gelanceerd of dat je de resultaten van je huidige website wilt verbeteren. Met SEO verhoog je zowel de kwaliteit als de kwantiteit van het verkeer naar je website. De afgelopen jaren zijn steeds meer mensen, van alle leeftijden, afhankelijk geworden van zoekmachines om aankopen te doen en diensten af te nemen. Met lokale opties en speciaal afgestemde informatie valt er een hoop te winnen. Weten wat SEO voor jou kan doen? Klik dan op de button hieronder om contact op te nemen, geef aan dat je een gratis SEO check wil ontvangen. Dan krijg je van mij een lijstje met punten die je kunt (laten) verbeteren.

Contact