Skip links

Wat is SEO Copywriting?

Schrijven voor het web

De teksten op je website dragen bij aan een goede vindbaarheid in de zoekresultaten van Google. Tenminste, als ze geoptimaliseerd zijn. Daarom is het slim om je teksten vóór publicatie te optimaliseren voor SEO doeleinden. Dat wordt ook wel ‘SEO copywriting’ genoemd. In feite is het een combinatie van tekstschrijven en website optimalisatie. In dit artikel lees je wat het inhoudt.

  1. Wat is het verschil tussen SEO copywriting en traditionele copy?
  2. Waaruit bestaat SEO optimalisatie van teksten?
  3. SEO teksten voor mens én algoritme
  4. Vijf voordelen van SEO webteksten

Wat is het verschil tussen SEO copywriting en traditionele copy?

Het belangrijkste verschil met traditionele copy is dat je rekening houdt met de juiste zoekwoorden. Stel dat je een webpagina over boekenkasten wil laten (her)schrijven. Dan doe je eerst onderzoek naar je doelgroep(en). Hoe vaak zoeken mensen op relevante termen rondom boekenkasten? Het kan zo zijn dat mensen vooral zoeken naar witte boekenkasten: dan kun je de content (en mogelijk je productaanbod) daarop afstemmen. Hoe zwaar is de concurrentie? Soms is die zo fors dat je je beter op een ander onderwerp kunt richten. Uit deze overwegingen komt een aanpak en een aantal woorden die je kunt gebruiken voor het maken en optimaliseren van webcontent.

Waaruit bestaat SEO optimalisatie van teksten?

Er zijn verschillende factoren waar Google waarde aan hecht. Op basis daarvan kunnen we 6 belangrijke pijlers definiëren:

  1. Kwaliteit
    Pagina’s moeten goed geschreven zijn en meerwaarde bieden aan je bezoeker.
  2. Onderzoek
    Een goed zoekwoordenonderzoek is de basis. Dan weet je hoe vaak je doelgroep ergens naar zoekt en wat ze interessant vindt.
  3. Zoekwoorden
    De gekozen zoekwoorden zijn het uitgangspunt voor het schrijven van webteksten.
  4. Multimedia
    Het gebruik van visuele content is een must. Afbeeldingen, video’s en audio geven content de benodigde opkikker.
  5. Antwoorden
    Geef de antwoorden op de vragen die jouw doelgroep stellen. Dat biedt voordelen voor zowel prestaties in de zoekresultaten als je bezoekers.
  6. Diepte
    Vind de balans. Probeer content commercieel aan te bieden, maar ook niet té oppervlakkig te zijn in wat je weggeeft.

Als je aan de slag gaat met SEO is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen. Zo kun je alle factoren goed implementeren. Dat is niet makkelijk, want het vakgebied verandert continu. Best wat om rekening mee te houden dus, maar de investering loont. Zeker op de langere termijn.

SEO teksten voor mens en algoritme

Het is de kunst om ervoor te zorgen dat je geen over-geoptimaliseerde tekst krijgt, je kent ze vast wel. Teksten waar zesentwintigduizend keer een plaatsnaam in staat, bijvoorbeeld. Dat werkt averechts: mensen vinden het niet fijn om te lezen en klikken weg. Daarom is schrijven voor het web een vak apart. Je moet namelijk op zo’n manier schrijven dat je bezoekers én het algoritme van Google van je gaan houden.

The best SEO is great content. SETH GODIN

Vijf voordelen van SEO webteksten

  1. Beter presteren in de zoekresultaten van Google;
  2. Bespaart je kosten als je nu vooral op advertising leunt;
  3. Duurzaam effect tegenover kortstondige campagnes;
  4. Je wordt beter gevonden door je doelgroep;
  5. Je behaalt concurrentievoordeel (of blijft in ieder geval niet achter).

SEO copywriting is onmisbaar voor bijna alle webcontent. Het helpt je met het behalen van je online doelstellingen. Wil je een tekst laten controleren op SEO relevantie? Klik dan op de button hieronder om contact op te nemen, geef aan dat je een gratis SEO check op content wil ontvangen. Dan krijg je van mij een lijstje met punten die je kunt (laten) verbeteren.

Contact