Skip links

Wat is Inbound Marketing?

Trek je doelgroep naar je toe

Inbound marketing is een online marketing pull strategie. Met contentmarketing, SEO, branding en social media trek je de klant als het ware naar je toe. Zo zorg je dat je zichtbaar bent onder je doelgroep en kun je nieuwe klanten vinden. Twee vliegen in één klap, dus. Om mensen naar je toe te trekken moet je wel wat te bieden hebben. Daarom is het belangrijk dat je content afgestemd is op de wensen, problemen en vragen van je doelgroep. Zo creëer je meerwaarde.

  1. Waarom inbound marketing zo belangrijk is
  2. Hoe ziet een inbound marketing campagne eruit?
  3. Hoe begin je?
  4. Inbound marketing strategieën
  5. Het belang van content

Waarom inbound marketing zo belangrijk is

Niets ten nadele van advertenties, maar als je ze uitzet stopt het resultaat ook direct. Logisch. Het mooie van inbound marketing is dat, zodra je het inzet, het door blijft werken. Een goede whitepaper biedt bijvoorbeeld verschillende korte- en langetermijn voordelen. Wanneer je het publiceert brengt het je bedrijf onder de aandacht en bedient het je website bezoekers zolang het document daar online blijft staan. Wanneer de whitepaper meer exposure krijgt kan het een voortdurende bron van inbound traffic genereren via bijvoorbeeld SEO, social shares en mond-op-mond reclame. In zo’n geval ben je in staat om voor minder geld gekwalificeerde leads binnen te halen.

Hoe ziet een inbound marketing campagne eruit?

Een inbound marketing campagne is een soort ecosysteem. Het bestaat uit verschillende elementen die een wisselwerking met elkaar hebben. Met SEO bereik je bezoekers vanuit de zoekresultaten, maar dat lukt niet zonder content. Zonder het gebruik van social media kunnen je blogs geen nieuwe, geïnteresseerde mensen bereiken. En de som van alle onderdelen is uiteindelijk nul als je niet weet hoe je leads moet genereren.

Een goede inbound marketing campagne bestaat uit onder andere (een combinatie van) de volgende elementen:

  • Nieuwsbrieven
  • Bloggen
  • Kennisdeling (bijv. whitepapers)
  • SEO
  • Social media
  • Video
  • Events
  • Webinars

Hoe begin je?

Zoals met zoveel in het leven, geldt ook hier: hoe meer je erin stopt, hoe meer je eruit haalt. Zo maak je een beginnetje:

  1. Identificeer je doelgroep. Doe onderzoek.
  2. Bepaal je unieke, overtuigende verhaal.
  3. Kies (het liefst 1) social media platform uit.
  4. Maak een contentkalender.

Inbound marketing strategieën

De inbound marketing methodologie gaat uit van drie pijlers: Attract, Engage en Delight. Met andere woorden mensen aantrekken, verbinding maken en verwonderen. Voor elk van deze pijler kun je een strategie opzetten om je bedrijf (beter) te helpen groeien.

Attract Delight Engage

Attract strategie

Om je doelgroep te bereiken moet je content (laten) maken en publiceren. Denk aan blogartikelen, whitepapers, informatie op je website en artikelen voor op social media. Het belangrijkste is dat deze content waarde biedt aan je doelgroep. Wat maakt jouw product of dienst anders dan de rest? Wat zijn antwoorden op veelgestelde vragen? Hoe lost jouw product of dienst bepaalde problemen op? Vervolgens is het zaak om deze content te optimaliseren voor het web. Teksten moeten bijvoorbeeld SEO proof zijn. Zo zorg je ervoor dat je content vindbaar is in de zoekresultaten op belangrijke zoekwoorden.

Engage strategie

Nadat je mensen naar je toe hebt getrokken is het belangrijk om ervoor te zorgen dat ze een relatie met je aan willen gaan. Dat geldt overigens niet alleen voor leads, maar ook voor bestaande klanten. Laat ze zien waarom ze met jou in zee moeten (blijven) gaan. Hoe moeten ze jouw product of dienst gebruiken? Stuur je nieuwsbrieven met relevante informatie? Personalisatie en marketing automation kunnen hier een waardevolle rol in spelen.

Delight strategieën

De klant is binnen, kat in het bakkie? Nee, klanten moeten tevreden blijven tot vér na de aankoop. Bied je proactief mogelijkheden om feedback achter laten? Ga je het gesprek aan op social media? Heb je speciale aanbiedingen voor bestaande klanten? Laat je klanten zien dat je de relatie op prijs stelt. De allerbeste reclame is altijd nog mond-tot-mond reclame.

Het belang van content

Content is de motor achter elke online marketing inspanning, zo ook inbound marketing. Zonder teksten voor een goede nieuwsbrief gaat niemand hem doorlezen, laat staan de artikelen die je onder de aandacht wilt brengen openen. Met social media kun je een nieuw publiek bereiken door middel van een  whitepaper, maar als deze slecht geschreven is ga je hier géén leads uithalen. Is je website niet informatief of overtuigend genoeg, dan gaat de bezoeker door naar je concurrent.

Goede content is:

  • Informatief
  • Aantrekkelijk: passende schrijfstijl, visuele elementen, (licht) commercieel, bevat CTA’s
  • Geoptimaliseerd voor het web

Klanten zijn beter geïnformeerd dan ooit, dankzij de enorme informatievoorziening die het internet biedt. Met inbound marketing speel je effectief in op de bijbehorende verschuiving in koopgedrag. Steeds meer bedrijven zien in dat alleen het pushen (outbound marketing) van hun marketing niet meer voldoende is om succesvol te zijn. Daarom maken al veel bedrijven gebruik van (een mix van) inbound marketing om leads te genereren en voor branding doeleinden.

Heb je hulp nodig met het opzetten van een inbound marketing campagne of het maken van content? Klik dan op de button hieronder om contact op te nemen.

Contact