Skip links

Wat is CRO?

Optimaliseren om je (online) doelen te behalen

De afkorting CRO staat voor Conversion Rate Optimization, oftewel conversie(ratio)optimalisatie in het Nederlands. Door middel van zoekmachine optimalisatie kun je verkeer naar je website toe krijgen. Dat is echter nog géén garantie dat ze de acties ondernemen die voor jou belangrijk zijn, zoals het maken van een afspraak of de aanschaf van een product. De kans op het ondernemen van dit soort acties verbeter je met conversie-optimalisatie. Op die manier zorg je voor rendement op je online marketing uitgaven. In dit artikel lees je wat CRO inhoudt en wat je ervan kunt verwachten.

  1. Wat zijn conversies?
  2. Wat heb je aan CRO?
  3. Hoe werkt CRO?

Wat zijn conversies?

Conversies zijn doelen. Neem 2 bedrijven, en je zult zien dat ze hele verschillende doelen hebben. Conversies zijn er dan ook in alle soorten, maar zijn qua maten in te delen in macro conversies (grote doelen) en micro conversies (kleine doelen).

Wat is Conversion Rate Optimization (CRO)

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd! De micro conversies zijn katalysatoren voor de macro conversies. Besteed dus aan beide evenveel aandacht.

Wat heb je aan CRO?

Vroeger was alles beter, toch? Toen liep je een winkel in, betaalde je voor je product en ging je weer naar huis. Deze ‘customer journey’ is echter grillig en onvoorspelbaar geworden. Nu kunnen je prospects op 100 verschillende manieren op jouw website (of andere online media) terecht komen en weggaan zonder actie te ondernemen. Een paar dagen later kan er echter van alles gebeuren: ze lezen een interessant blog, nemen een positieve review door en zien een aanbieding op social media voordat ze terugkomen op je website om daar tóch iets te gaan doen. Het karakter van de huidige customer journey maakt het noodzakelijk om klantacties te voorspellen en stimuleren. Kort maar krachtig: doe je het niet, dan laat je geld liggen.

Hoe werkt CRO?

Gooi wat creativiteit en data analyse bij elkaar en mix het om CRO te krijgen. Je hebt een creatieve mindset nodig om de verbeteringen voor je webcontent te bedenken. Maar die ideeën moeten vervolgens wel ondersteund worden door data, anders is het koffiedik kijken. Daarom zijn er zogenaamde A/B- en multivariate testen. Klinkt lastig, valt in de praktijk wel mee.

Met een A/B test onderzoek je wat een kleine aanpassing oplevert en met een multivariate test onderzoek je wat een hele nieuwe opzet oplevert. Op basis daarvan kun je beslissingen maken. Om waardevolle conclusies te trekken uit een test hou je je idealiter aan de volgende 5 stappen:

  1. stel het uitgangspunt vast;
  2. bepaal de hypothese;
  3. test;
  4. analyseer;
  5. herhaal.

 

Misschien denk je nu: maar heb ik daar dan niet heel veel verkeer voor nodig? Ja en nee. Ook websites met minder bezoekers hebben baat bij conversie-optimalisatie. Ik raad in zo’n geval meestal een mix aan van gebruikersonderzoek, langer lopende testen en klantenfeedback. Dat laatste kan heel eenvoudig door bepaalde online tools. Op basis van deze informatie kun je vaak al een hoop optimaliseren.

Bekijk eens of je jouw doelen helder gedefinieerd hebt en probeer daarna aan de slag te gaan met een optimalisatieplan. Dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Als jij wilt dat meer mensen je brochure downloaden, zorg er dan voor dat mensen die goed kunnen vinden. En zet er iets tegenover op het moment dat zij hun contactgegevens in moeten vullen. Met CRO zorg je dat de mensen die alleen even in de etalage komen gluren ook naar binnen komen. Heb je daar hulp bij nodig? Klik dan op de button hieronder. Geef aan dat je een gratis CRO quick scan wil ontvangen, dan krijg je van mij een lijstje met punten die je kunt (laten) verbeteren.

Contact