Skip links

Wat is Contentmarketing?

Vertel je verhaal

Als je vraagt wat een steengoed voorbeeld van contentmarketing is, zullen de meeste marketeers aankomen met Allerhande van Albert Heijn. Gek genoeg denk ik zelf het eerst aan de bijbel (al ben ik niet religieus in die zin). Contentmarketing bestaat namelijk al eeuwen en eeuwen, alleen zagen we dat toen niet zo. En wát een succesverhaal is de bijbel als je het op die manier bekijkt!

Contentmarketing draait namelijk om het vertellen van verhalen (storytelling). Dat doen we natuurlijk al sinds het begin van de beschaving. Door het Christelijke verhaal op schrift te zetten heeft het geloof zich gemakkelijk over heel de wereld kunnen verspreiden. Het maakte de vertaalslag naar het ‘gewone volk’, maakte ze betrokken bij de boodschap en creëerde loyale volgers. En dat is precies wat contentmarketing moet doen! In deze tijd betekent dat dat we op een strategische manier content moeten maken, publiceren en promoten.

  1. Waarom contentmarketing zo belangrijk is
  2. Contentmarketing strategie
    1. Missie en doelen
    2. KPI’s
    3. Doelgroep
    4. Huidige positie
    5. Contentkanalen
    6. Soorten content
    7. Hulpbronnen
    8. Contentkalender
    9. Distributie en vermarkten
    10. Resultaat meten

Waarom contentmarketing zo belangrijk is

Het is duurzaam. In tegenstelling tot bijvoorbeeld online advertenties die maar een bepaalde tijd aanstaan, blijft content in combinatie met marketing je lang voorzien van verkeer, brand awareness en leads. Maar de allerbelangrijkste reden waarom je ermee zou moeten beginnen is dat je klanten het enorm waarderen! Contentmarketing is namelijk gericht op het helpen van je doelgroep. Als je het goed doet beantwoord je mogelijke vragen, speel je in op actuele problemen en vertel je jouw verhaal voor een emotionele binding. Contentmarketing genereert ten opzichte van outbound marketing 3 keer zoveel leads, heeft een conversieratio dat 6 keer hoger ligt en heeft het potentieel om je verkeer flink te boosten.

Content Marketing Institute: Content Marketing Stats

Contentmarketing strategie

Als je al datagedreven werkt zal het geen verrassing zijn wanneer ik zeg dat contentmarketing begint met een strategie. Anders ben je koffiedik aan het kijken. Het opzetten van de strategie is geen hogere wiskunde, maar wel iets waar je even aandacht aan moet besteden. Vervolgens is het niet zo dat als je ‘m één keer maakt, hij in steen gegoten is. Je zult zien dat je je strategie altijd enigszins aan zult blijven passen omdat je naarmate het jaar vordert steeds beter ziet wat wel en niet voor jou werkt. Wees niet terughoudend om een kijkje te nemen bij je concurrenten! Dat wil niet zeggen dat je alles maar klakkeloos over moet nemen, zeker niet zelfs, maar het geeft je wel een goed idee wat werkt en kan je inspireren. Een goede strategie bestaat uit de volgende onderdelen:

Missie en doelen

Dit klinkt een beetje stoffig. Maar zodra je op gaat schrijven wie je doelgroep is, waar je over communiceert en wat voor profijt je doelgroep daarvan heeft is het makkelijker om focus te houden. Dit is mijn missie: “Surely Content helpt bedrijven om te groeien, te verbinden met hun doelgroep en op te vallen in de massa met creatieve online marketing oplossingen”.  9 van de 10 keer weet je dit al en is het een invulklusje. Als je het nog niet weet, denk hier dan even goed over na. Doelen zijn natuurlijk voor iedereen anders. De één wil leads genereren en de ander wil zijn of haar marketingkosten verlagen. Als je de overkoepelende doelen bepaalt kun je verder met de KPI’s.

KPI’s

Lekker gevoel toch, als je je doelen hebt behaald? Ergens een vinkje achter kunt zetten? Dat gaat je niet lukken als je niet vooraf bepaalt wat die successen precies moeten zijn. Maak het specifiek en meetbaar. Bijvoorbeeld:

  • Mijn posts moeten … keer gedeeld en genoemd worden en … reacties bevatten op [social media platform].
  • Mijn landingspagina’s moeten op de eerste zoekresultatenpagina van Google komen.
  • Er moeten … bezoekers op mijn website komen.
  • Ik wil … nieuwsbriefinschrijvingen.

Doelgroep

Natuurlijk heb je al een aardig idee wie je doelgroep is. Maar wie komen er nu écht bij jou terecht? Met software zoals Google Analytics en Leadinfo gecombineerd met de statistieken die beschikbaar zijn op social media krijg je daar best een aardig idee van. Probeer zoveel mogelijk data te verzamelen (leeftijd, geslacht en opleiding bijvoorbeeld) en combineer dat met de feedback die je al hebt van je klanten. Vraag altijd om feedback! En dan niet alleen over je product of dienst, maar ook hoe men je gevonden heeft en wat ze vinden van je communicatie. Met deze bak aan informatie kun je vervolgens ‘buyer personas’ maken. Dat zijn fictieve personen die je ideale klant omschrijven. Buyer personas helpen je om gericht content te maken.

Huidige positie

Tenzij je net begint heb je al een hele hoop bestaande content. Maak een spreadsheet en leg daarin al je bestaande content vast. Hoe heeft de content gepresteerd? Zie je overeenkomsten met content van je concurrenten, of juist ‘gaten’ waar je op in kunt springen? Dit alles hoef je natuurlijk niet handmatig te doen. Met tools als Screaming Frog en Semrush maak je eenvoudig een uitdraai van de info die je nodig hebt.

Contentkanalen

Als je een webshop hebt is de kans groot dat je doelgroep op Instagram zit en je daar al zichtbaar bent. Mijn nummer 1 tip: hou het bij wat werkt! De fout die veel bedrijven maken is dat ze denken dat ze op elk kanaal aanwezig moeten zijn. Het gevolg: ze posten overal maar een beetje en zijn daardoor helemaal niet zichtbaar. Dubbelcheck je gevoel in Analytics.

Soorten content

Er zijn, afhankelijk van je business, zoveel leuke en interessante vormen van content die je in kunt zetten! De truc is om nét een beetje anders te zijn dan de rest, zodat je opvalt. Zeker in competitieve markten. Als iedereen in je markt whitepapers publiceert dan weet je dat dat werkt en moet je dat zeker doen, maar is er óók ruimte om creatief aan de slag te gaan. Wat dacht je van een infographic of een video? Als je dat combineert met een vraag of probleem, heb je een winnaar.

Hulpbronnen

Nu je de grote lijnen van het plan hebt staan komen we bij de hamvragen: wie krijgt de verantwoordelijkheid voor content? Welke tools, bronnen en collega’s heb ik nodig? Hoe komt het proces eruit te zien? Soms hebben bedrijven daar aangewezen personen voor, zoals content creators of andere specialisten op online marketing gebied. Vaak is het een slim idee om samen te werken met een externe partij en er een gedeelde inspanning van te maken. Dus dat het overkoepelende proces intern of in samenwerking verloopt, en het uitvoerende proces bij de externe partij ligt. Zo houdt iedereen het bij waar ze goed in zijn.

Contentkalender

Om de productiestroom in banen te leiden heb je een overzicht nodig van wat je gaat publiceren en welke platformen je gaat gebruiken. Hulp nodig met het maken van een contentkalender? Vraag me ernaar, ik heb een gratis template voor je klaarliggen.

Distributie en vermarkten

Nadat je content hebt gemaakt, moet je het de wereld in helpen. Maak een overzicht van wanneer je gaat publiceren en hoe je dat gaat doen, gebaseerd op de keuzes in je strategie. Een voorbeeld: je gebruikt LinkedIn en wil wekelijks posten. De beste tijd om op LinkedIn te posten is op woensdagochtend 8 uur. Maak een HootSuite account aan en plan voor elke woensdagochtend een social post in. Zo heb je er weinig omkijken naar!

Resultaat meten

Ben je net als ik gek op cijfertjes en heb je Analytics als app op je telefoon geïnstalleerd? Dan is het tijd om de data in te duiken. Open Analytics, Search Console en andere statistieken en bekijk het effect van je inspanningen. Schaaf bij waar nodig.

In plaats van je advertenties wegklikken, zal je doelgroep uitkijken naar het ontvangen van je communicatie. Ze zullen er op reageren en het misschien wel delen! Hoe mooi is dat? Dat is het effect van contentmarketing. Heb je hulp nodig met het opzetten van een contentmarketingstrategie of contentcreatie? Klik dan op de button hieronder om contact op te nemen.

Contact