Skip links

Wat is content?

Content is Koning(in)

Content is informatie van hoge kwaliteit die toegespitst is op jouw doelgroep(en). Door dit op een relevante manier aan deze groep(en) te presenteren probeer je een emotie op te roepen of betrokkenheid te creëren. Dat kun je doen in waaier van formats, zoals tekst, afbeeldingen, video en audio. Content voor marketingdoeleinden bevat in ieder geval sleutelelementen van je branding (merkuitstraling) en een call-to-action. Een call-to-action zorgt, zoals de naam al zegt, voor een doel en zorgt dat je campagne traceerbaar is.

  1. Creëer een ervaring voor je doelgroep met content
  2. Hoe spits je content toe op je doelgroep(en)?
  3. Content in de praktijk
  4. Hoe belangrijk is content binnen marketing?
  5. De toekomst van content

Creëer een ervaring voor je doelgroep met content

Tekst zijn maar woorden, afbeeldingen zijn maar plaatjes en video slechts een verzameling van bewegende beelden. Het gaat om het geheel van deze elementen die je aanbiedt als een ervaring voor je doelgroep. De kwaliteit van die ervaring is bepalend voor het koopgedrag.

Klinkt dat een beetje als marketing kletspraat? Kijk dan eerlijk naar je eigen online gedrag. Als je op zoek bent naar een product of dienst, dan vergelijk je waarschijnlijk meerdere websites met elkaar. De websites die als eerst afvallen zijn degene die onbetrouwbaar overkomen. Weinig tekst, slechte afbeeldingen, geen consistentie, geen passie in hun verhaal en zelfs bepaald kleurgebruik zijn elementen die kunnen zorgen voor een negatieve ervaring.

Hoe spits je content toe op je doelgroep(en)?

Nu we weten wat content is en wat je ermee wil bereiken, is het ook zaak dat je weet hoe je deze toespitst op je doelgroep(en). Daarvoor is onderzoek nodig. Stel dat je wil beginnen met een zakelijk blog om het verkeer naar je website te verhogen. Dan moet je wel weten wat jouw doelgroep wil lezen!

Je begint dan met een zoekwoordenonderzoek, wat zou moeten bestaan uit de volgende 6 stappen:

  1. Denk na over woorden waarop je gevonden zou willen worden.
  2. Denk na over woorden die aansluiten bij de zoeker.
  3. Indien van toepassing: bekijk de data uit Search Console. Waar worden momenteel impressies op gegenereerd en wat levert clicks op?
  4. Vul een aantal overkoepelende termen in op Google en kijk welke suggesties je krijgt.
  5. Scroll naar beneden op de zoekresultaten pagina om de gerelateerde termen te bekijken.
  6. Haal je lijst aan zoekwoorden door een keywordtool (SEMRush, Übersuggest) om te bekijken wat de zoekvolumes en het concurrentieniveau zijn om tot een definitieve lijst te komen.

Deze definitieve lijst kun je gebruiken om onderwerpen te bepalen, vervolgens kun je bekijken welke formats daarbij passen en hoe en wanneer je daar invulling aan gaat geven. Je hebt hiermee een eigen datagedreven contentplanning en uitvoerende strategie opgezet.

Wat is content?

Content in de praktijk

Oké, dus content is informatie die je aanbiedt aan je doelgroep, komt neer op het aanbieden van een positieve ervaring die aansluit bij je merk en moet onderbouwd worden door data. En nu? Contentcreatie vraagt de nodige creativiteit van de maker. Maar ook de nodige inzichten in wat er allemaal mogelijk is op het gebied van online marketing. Laten we de opzet van een online marketing campagne als voorbeeld nemen om je een idee te geven hoe je content neerzet in de praktijk.

In een online marketing campagne ga je een tijd lang een bepaald product of dienst promoten (er zijn meer smaken, maar dat terzijde). Dat kun je op verschillende manieren doen, maar is meestal een mix van verschillende online kanalen. Dat bepaal je in je strategie. Een aantal voorbeelden van content in een campagne kunnen zijn:

  • landingspagina;
  • pop-up;
  • advertenties (tekst & tekst + beeld);
  • blog.

Zoals je eerder al las kun je deze vormen van content invullen met verschillende formats, zoals tekst, afbeeldingen, video en audio. Het beste is om een aantal van deze opties te combineren. Echter kun je dat principe niet overal op toepassen: een landingspagina moet bijv. zo beknopt en interessant mogelijk zijn om tot conversie te leiden en een blog juist weer vol met informatie en visuele elementen. Kortom: contentcreatie is een vak.

Hoe belangrijk is content binnen marketing?

Eerder hadden we het over de ervaring die je wil creëren voor je bezoekers. Deze ervaring, en ook zeker de eerste indruk daarvan, is allesbepalend in de vaak (over)volle markten waarin bedrijven zich bevinden, of dat nu B2C of B2B is. En die goede indruk maak je met kwalitatieve content.

Content(marketing) is zo belangrijk omdat het inspeelt op de (informatie)behoefte van je doelgroep(en). Je kunt er vertrouwen mee opbouwen, conversies verhogen, verbinden met je klanten en leads genereren. Het is duurzaam en essentieel voor je prestaties in de zoekmachines. En waarschijnlijk nog het meest belangrijk: de klant van vandaag verwacht ook niets minder dan content van topkwaliteit. Daarom is content Koning(in).

De toekomst van content

Laten we eerlijk zijn: het is niet voor niets dat zoveel bedrijven het maken en vermarkten van content uitbesteden aan externe professionals. Het is echt niet makkelijk. En het zal er ook niet makkelijker op worden de komende jaren.

Maar, hard werken en/of investeren levert dan ook geweldige resultaten op. Je kunt er echt een impact mee maken op het gebied van je merk en je doelgroep(en). Het goede nieuws is dat je heus geen mega budget hoeft te hebben of een bestaande naamsbekendheid van hier tot Tokio. Je hoeft ook niets controversieels uit te halen of keihard viral te gaan. De beste prestaties worden ‘gewoon’ behaald door interessant, behulpzaam en eerlijk te zijn. Je doelgroep(en) bedienen: dáár gaat het echt om. Maar dat moet je wel consistent blijven doen.

De toekomst van content laat zich voor mij dan ook niet echt vastleggen in trends of bepaalde checks die je altijd af moet lopen. De toekomst van content laat zich bepalen door de evolutie van je doelgroep(en). Blijf altijd scherp, kijk naar je data en schaaf bij waar nodig. Dan word (of blijf) je een bedrijf die duurzaam succes zal hebben!

Hulp nodig bij de creatie van content? Klik op de button hieronder om contact met me op te nemen. Ik help je graag verder met een gratis en vrijblijvend advies op maat.

Contact