Skip links

Waarom zakelijk bloggen een goed idee is

Wat levert bloggen op?

Zakelijk bloggen is vaak een wat lastig onderwerp zeker bij kleinere ondernemingen. Vaak is er simpelweg geen tijd voor, hoewel men over het algmeen wel weet dat het bepaalde voordelen met zich meebrengt. Om de tijdsinvestering te kunnen verantwoorden worden er dan ook vragen gesteld als “Krijg ik dan meer klanten?” en “Hoe betaalt zich dat uit in euro’s?”. Met andere woorden: wat levert zakelijk bloggen op? Lees wat de voordelen van bloggen zijn als onderdeel van je online marketing strategie.

Bloggen is een investering in je merk

Vooral de vraag over de opbrengst in euro’s is niet direct uit te rekenen. Ja, een bezoeker kan op je website terecht komen door een blog, enthousiast worden en direct je dienst of product afnemen. Deze persoon noemen we ook wel ‘de eenhoorn’. Anders gezegd: gebeurt niet vaak.

Data van bijvoorbeeld bezoek en acties op je website worden bijgehouden in Analytics. In het geval van de eenhoorn kun je daar dan terugzien wat een blog je oplevert. Het kan echter ook zo zijn dat iemand je blog leest en je vervolgens een half jaar later opbelt. Dan wordt het al een stuk lastiger, want dat is niet te meten.

Feit is dat bedrijven die bloggen veel betere marketing resultaten hebben. Een paar voorbeelden:

  • Als je blogt kun je hoger in de zoekresultaten van Google (SEO) terechtkomen.
  • Blogs reflecteren jouw expertise en wekken vertrouwen bij je doelgroep.
  • Advertenties zijn minder effectief, beslissers lezen liever relevante informatie.
  • Als mensen het leuk vinden wat je schrijft worden ze ambassadeurs van jouw merk.
  • Het stelt je in staat om een band op te bouwen met je doelgroep en deze te versterken.
  • Je creëert een lijst met e-mailadressen die je proactief kunt kunt benaderen.

Oké, het is nog steeds geen resultaat in euro’s. Echter laat bovenstaande opsomming je hopelijk wel inzien dat je hiermee een krachtige online marketing tool in handen kunt hebben. Is het nog te abstract? Denk dan  aan de fysieke winkel, die zijn etalage ook leuk in moet richten om wat te kunnen verkopen. Voor de cijfer liefhebbers nog een fijne statistiek:

“Bedrijven die prioriteit geven aan blogactiviteiten hebben 13 keer meer kans op een positieve ROI.”

Hubspot, 2019

Kortom: een enkele blogpost gaat je zakken niet vullen. Sorry. Maar een goedlopend blog gaat je zeker helpen om je online doelstellingen te bereiken. Bedrijven met een langetermijn mindset zijn bedrijven van de toekomst.

Ja, maar…

Wellicht ben je nooit begonnen aan bloggen en weet je niet hoe. Wellicht ben je bang om de sprong te wagen — wat als niemand het interessant vindt? Of je bent al wel begonnen aan zakelijk bloggen maar loop je nu tegen een muur aan: een gebrek aan tijd, inspiratie en adequate kennis zijn veelgehoorde bezwaren om door te zetten. En juist doorzetten is heel belangrijk bij bloggen, want met 1 post ga je het niet redden.

Bloggen is geduld hebben, de cijfers bekijken en optimaliseren. Net zolang totdat je uit kunt rekenen wat bloggen je oplevert. Op zoek naar iemand die je daar mee kan helpen? Neem dan contact op via de button hieronder.

Contact