Skip links

De zoekresultaten van Google: wat is wat?

Hoe is een zoekresultatenpagina opgebouwd?

Het marktaandeel van Google ligt gemiddeld rond de 95%. Een veelgehoorde wens is dan ook ‘om op 1 te komen in Google’ – een veelgehoorde misvatting is de exacte positie die daarbij hoort.

De zoekresultatenpagina’s en de spelregels van Google veranderen continu. In dit blogartikel laat ik je zien hoe een zoekresultatenpagina in elkaar zit, leg ik uit hoe een enkel organisch zoekresultaat is opgebouwd en wat SEO (zoekmachineoptimalisatie) daar mee te maken heeft.

  1. De opbouw van een zoekresultatenpagina
  2. Organische zoekresultaten
  3. Positie 1 is de heilige graal
  4. De meta title en meta description
    1. Meta title
    2. Meta description
    3. Rich snippets

De opbouw van een zoekresultatenpagina

Zoals je in de afbeelding hieronder ziet krijg je eerst diverse advertenties te zien voordat je bij de ‘echte’ onbetaalde zoekresultaten terecht komt. De gewilde eerste plek is in dit geval toegewezen aan Belsimpel.

Screenshot uit 2019
Zoekresultaten-overzicht-Google

Organische zoekresultaten

Deze organische, natuurlijke zoekresultaten zijn dus niet betaald verkregen. Door SEO toe te passen kun je de positie van een website in de zoekresultatenpagina’s beïnvloeden. Dat wil niet zeggen dat je met wat trucjes gemakkelijk wegkomt. Google waardeert relevante websites die meerwaarde bieden aan hun bezoeker, wat betekent dat je vooral zult moeten investeren in content.

Positie 1 is de heilige graal

Tja, zo simpel is het niet helemaal. Stel dat Belsimpel de nummer 1 positie heeft op het zoekwoord ‘kaas’, dan komt de bezoeker op een website waar hij niet naar op zoek was en gaat weg. Het is ook helemaal geen schande om op een lagere positie te staan als je te maken hebt met geduchte concurrentie. Dus, een hoge positie? Ja, maar wel in de juiste context.

De meta title en meta description

Laten we wat dieper inzoomen op een zoekresultaat. Bij Belsimpel ziet deze er zo uit:

Screenshot uit 2019

Meta-title-en-description

Meta title
Dit is de titel van de pagina en mag max. 66 tekens (inclusief spaties) lang zijn. Het is 1 van de factoren waar Google naar kijkt bij het ‘waarderen’ van je website, dus moet deze het juiste zoekwoord bevatten.

Meta description
Dit is de beschrijving van de pagina en kan het best ca. 160 tekens (inclusief spaties) lang zijn. Google neemt de meta description op zich niet mee tijdens het waarderen. Desalniettemin is de meta description erg belangrijk. Als deze goed geschreven is zorgt het namelijk dat mensen erop gaan klikken (creëert CTR, Click Through Rate) – en dan heb je een nieuwe bezoeker op je website. Google neemt deze CTR wél mee als factor.

Deze meta data moeten dus altijd worden ingevuld tijdens het aanmaken van een nieuwe pagina. Gebruik je WordPress? Dan is de Yoast plug-in een musthave.

Rich snippets
Is het je opgevallen dat in het voorbeeld hierboven beoordelingen in de vorm van sterretjes staan? Dat zoekresultaat is een zgn. Rich Snippet. Ter vergelijking hieronder een normaal zoekresultaat:

Screenshot uit 2019

Zoekresultaat-Google

Saai hè? Met een Rich Snippet val je extra op in Google, lekker voor je CTR dus. Er zijn verschillende soorten beschikbaar, zoals reviews, producten, recepten en meer. Een opvallend zoekresultaat kan hét verschil maken, zeker als je te maken hebt met veel concurrentie.

Heb je hulp nodig om (beter) vindbaar te worden? Klik dan op de button hieronder.

Contact