Skip links

Tips voor online zichtbaarheid, branding en vertrouwen

Met je hoofd boven het maaiveld uitkomen

Heb je veel last van (online) concurrentie? Dan is het nodig om jezelf te onderscheiden. Door je online aanwezigheid professioneel neer te zetten word je zichtbaar en betrouwbaar. Je werkt dan aan je branding. Hoe je dat doet lees je hier.

Stap 1: Je website

53% van de mensen die online shoppen zeggen dat ze altijd online onderzoek doen voor een aankoop, zodat ze zeker weten dat ze de beste keuze maken. Zorg dus dat je website op orde is. Om daarmee te beginnen hierbij vijf tips:

  1. Zorg voor een betrouwbare, professionele uitstraling door middel van een consistent en net design.
  2. Zorg dat je jouw expertise, samenwerkingen en/of certificeringen duidelijk laat zien.
  3. Zorg dat je reviews plaatst van tevreden klanten;
  4. Zorg dat je teksten professioneel zijn geschreven en de juiste informatie overbrengen.
  5. Zorg dat wie jij bent ook duidelijk naar voren komt, met (een) foto(‘s) en de juiste informatie.

Stap 2: Vindbaar zijn in de zoekresultaten

Als mensen online zoeken, moet je natuurlijk wel vindbaar zijn. Dat doe je met SEO (zoekmachine optimalisatie). Bedenk op welke zoekwoorden je vindbaar wilt zijn en controleer of je terugkomt op de eerste pagina. Sta je daar niet op? Dan is het tijd om hier aandacht aan te laten besteden. 75% van de mensen die online zoeken scrollen (of klikken) namelijk niet verder dan de eerste zoekresultatenpagina. Geen resultaat is dus minder vertrouwen. Van zowel je doelgroep als Google. Google plaatst websites die relevant zijn voor een bepaald onderwerp namelijk hoger in de resultaten.


Pro tip: Hoe staat je Google Mijn Bedrijf-pagina erbij?

 

Stap 3: (Nog) niet vindbaar? Ga adverteren

Een manier om er zeker van te zijn dat je zichtbaar bent in de zoekresultaten is door erop te adverteren. Dat kun je doen via Google Ads. Dan sta je toch bovenaan de pagina als je doelgroep zoekt naar voor jou relevante termen. Laat een goede campagne opzetten waarmee je het meest uit je budget haalt.

Stap 4: Gebruik social media (met mate)

Dit lijkt heel logisch, maar zorg dat je social media kanalen op orde zijn. Te vaak zie je dat mensen 3 kanalen kiezen en dan inleveren op kwaliteit. Een half berichtje hier, een half berichtje daar. Kies je bijvoorbeeld voor LinkedIn? Hierbij vijf tips om het gebruik hiervan te optimaliseren:

  1. Maak een bedrijvenpagina aan.
  2. Zorg dat je persoonlijke profiel compleet is.
  3. Post regelmatig waardevolle content die afgestemd is op je doelgroep.
  4. Ga de interactie aan om je bereik te vergroten.
  5. Kies voor (consistente!) visuele elementen die passen bij jouw bedrijf. Zo kun je bijvoorbeeld templates laten maken voor social posts, voor een mooi design waarmee je altijd in 1 lijn blijft.


Pro tip: Kies één social media kanaal en besteed daar je volledige aandacht aan.

 

Content rules the internet

Daar ga ik weer, maar… content is de basis van online marketing. Daarmee dus ook van branding: laten zien wie jij bent. Content beslaat alle 4 de genoemde stappen en is cruciaal voor hoe je overkomt op je doelgroep. Veel ondernemers of bedrijven zonder marketingmedewerker denken: dat doe ik wel even. Iedereen kan toch schrijven? Tja.

Belang van content

Zo zie je maar… 1 zin, 1 ontbrekend leesteken, en je doelgroep is waarschijnlijk al klaar met je. Natuurlijk wat overdreven, maar je snapthet punt. Uiteindelijk draait het allemaal om de kwaliteit van je communicatie. Dat is dé grootste uitdaging als het gaat om je online aanwezigheid. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Klik dan op de button hieronder om contact op te nemen.

Contact