Skip links

Landingspagina’s laten maken

Leads genereren met een speciaal ingerichte webpagina

Een landingspagina is een pagina op een website die op zichzelf staat en meestal niet is opgenomen in de menustructuur van de website. Je maakt een landingspagina wanneer je een bepaald doel voor ogen hebt, vaak (maar niet uitsluitend) voor een online marketing campagne. Misschien vraag je jezelf nu af: “Maar hoe komen mensen dan op zo’n pagina terecht?”. Dat gebeurt door middel van het medium naar keuze: zoekmachines, advertising, of social media bijvoorbeeld. Landingspagina’s worden gemaakt voor 1 doelgroep met 1 boodschap en 1 doel, en dat is waar ze voornamelijk in afwijken ten opzichte van reguliere webpagina’s.

Waarom je landingspagina’s nodig hebt

TL;DR: omdat ze, door die focus, je conversieratio verhogen.

Een voorbeeld: je hebt een schoenenwinkel en je adverteert op warme sloffen. De bezoeker die op die advertentie klikt verwacht dat hij op een pagina terecht komt die gaat over dat onderwerp. Stuur je hem echter naar de homepage, dan ben je hem kwijt. Hij kan daar namelijk van alles doen, zoals weggaan omdat hij de beloofde sloffen niet kan vinden tussen de rest van je aanbod. Dat wil je niet! Je bezoeker moet op een pagina terecht komen waarbij het gelijk duidelijk is dat het over warme sloffen gaat, voor 1 doelgroep (mensen met koude voeten), met 1 boodschap (ik heb de warmste sloffen van Nederland) en 1 doel (hier aanschaffen met korting).

Concreet ziet dat er zo uit in je marketingfunnel:

Landingspagina's in de marketingfunnel
Afbeelding van Unbounce.com

Wanneer gebruik je landingspagina’s?

Zoals gezegd zijn dit soort pagina’s perfect voor de meeste inbound marketingcampagnes, zoals:

  • Gericht adverteren op interesses op social media.
  • Pay-per-click campagnes op Google Ads.
  • Een promotie waarbij je mensen zich in wilt laten schrijven voor je nieuwsbrief.
  • Advertenties met aanbiedingen op voor jouw business interessante podcasts.
  • LinkedIn advertenties waarin je een interessante whitepaper aanbiedt.
  • Het retargeten van bezoekers met het Google Display Network die je website hebben verlaten zonder te converteren.

In elk van deze gevallen gaan landingspagina’s helpen om het meeste uit je budget of e-mailmarketing te halen door de juiste boodschap aan de juiste doelgroep aan te bieden.

Welke soorten zijn er?

Logischerwijs draait online marketing om mensen. Bedrijven willen mensen bereiken. Dat doe je door je content, in dit geval landingspagina’s, precies af te stemmen op de behoefte van deze mensen. Daarom zijn er verschillende soorten:

Leadgeneratie landingspagina’s

De meest voorkomende landingspagina. Deze wordt veel gebruikt in advertising. Na het klikken op de advertentie kom je op een dergelijke pagina terecht waar je bijvoorbeeld een whitepaper aan kunt vragen.

Voorbeeld landingspagina advertising

SEO landingspagina’s

Een vreemde eend in de bijt. Deze pagina’s wijken af van de ‘standaard’ pagina’s omdat deze bedoeld zijn om hoger te scoren in de organische zoekresultaten. Je vindt hier geen formulier om je ergens voor in te schrijven en is niet commercieel geschreven.

Click-through (doorklik) landingspagina’s

Op deze pagina kun je niets doen, behalve doorklikken naar een andere pagina. Waarom? Ze worden vaak gebruikt in e-commerce funnels om een product in detail te beschrijven en bezoekers op te warmen voordat ze een aankoop doen. Zo laat je bezoekers eerst je unieke waardepropositie zien voordat je ze dieper de marketingfunnel instuurt.

Voorbeeld click-through landingspagina

Sales landingspagina’s

Op dit soort pagina’s is het de bedoeling dat je, zoals de naam al zegt, je sales praatje neerzet. En wel op zo’n manier dat de bezoeker blijft lezen. Hoe meer je naar beneden scrollt, hoe meer je in de belofte gezogen wordt. Over het algemeen ben ik persoonlijk niet zo’n fan van dit soort pagina’s omdat je een bepaald taalgebruik en bepaalde beloftes moet maken om de bezoeker maar lezende te houden. Denk aan Tell Sell.

Voorbeeld sales landingspagina

Virale landingspagina’s

De droom van elk bedrijf en elke creatieveling. Een pagina die zó fantastisch is, dat hij viral gaat. Bijvoorbeeld met een tof spelletje of bijzondere video’s, of juist schokkende inhoud. Mensen vinden het in ieder geval zo interessant dat ze het vanzelf gaan delen.

Microsites

Een microsite is meer een kleine toevoeging aan je website dan een losstaande commerciële pagina. Het is een aparte website op een aparte URL, waar jouw merk content op plaatst. Je ziet ze vaak voorbijkomen in grote marketingcampagnes en vallen daarom onder de classificatie landingspagina’s.

Voorbeeld virale landingspagina

Elementen van een succesvolle landingspagina

Het maken van een landingspagina kan bedriegelijk makkelijk lijken. Je moet echter rekening houden met een hoop factoren:

  • jouw USP;
  • goede, wervende teksten;
  • lay-out;
  • visuele content;
  • formulieren, AVG en marketing automation;
  • onderliggende documenten, zoals whitepapers;
  • testen met meerdere varianten.

Het grootste voordeel van landingspagina’s laten maken is natuurlijk dat je hier zelf niet over na hoeft te denken. Een goede contentspecialist kijkt naar het hele plaatje en stelt je vragen over de doelstelling en de bovenliggende campagne. Ook mag je templates verwachten voor ieder soort landingspagina die je nodig hebt, zodat je eventueel zelf ook aan de slag kunt.

Nu weet je waarom en wanneer je landingspagina’s nodig hebt en dat het een goed idee is om deze te laten maken door een creatief bureau zoals Surely Content. Heb jij een creatieve uitdaging klaar liggen? Neem dan contact op voor landingspagina’s die jouw doelgroep in beweging zetten.

Gids ontvangen