Skip links

Wat is SEO copywriting?

Schrijven voor Google

De teksten die op je website staan dragen bij aan een goede vindbaarheid in Google. Tenminste, als ze geoptimaliseerd zijn. Dan zorg je voor nóg meer relevantie voor je doelgroep. Daarom schrijf ik standaard SEO geoptimaliseerde teksten, en dat wordt ook wel SEO copywriting genoemd. In feite is het een combinatie van tekstschrijven en website optimalisatie. In dit artikel vertel ik je kort (maar krachtig) wat het inhoudt. Ook kun je een gratis check aanvragen.

  1. Wat is het verschil tussen SEO copywriting en traditionele copy?
  2. Waaruit bestaat SEO optimalisatie van teksten?
  3. SEO teksten voor mens én algoritme
  4. 5 voordelen van SEO webteksten
  5. Tot slot

Wat is het verschil tussen SEO copywriting en traditionele copy?

Het belangrijkste verschil met traditionele copy is dat je rekening houdt met de juiste zoekwoorden. Stel dat je mij vraagt om een webpagina te (her)schrijven over boekenkasten. Dan doe ik eerst onderzoek naar je doelgroep. Hoe vaak zoeken mensen op relevante termen rondom boekenkasten? Het kan zo zijn dat veel mensen zoeken naar witte boekenkasten: dan kun je de content daarop afstemmen. Hoe zwaar is de concurrentie? Soms is die zo fors dat je je beter op een ander onderwerp kunt richten. Uit deze overwegingen komt een aanpak en een aantal woorden die ik gebruik voor het maken en optimaliseren van webcontent.

Waaruit bestaat SEO optimalisatie van teksten?

Er zijn verschillende factoren waar je rekening mee moet houden en waar Google waarde aan hecht, zoals:

  • Kwaliteit
    Dit spreekt voor zichzelf. Pagina’s moeten goed geschreven zijn en meerwaarde bieden aan je bezoeker.
  • Onderzoek
    Een goed zoekwoordenonderzoek is de basis. Dan weet je hoe vaak je doelgroep ergens naar zoekt en wat ze interessant vindt.
  • Zoekwoorden
    Dit spreekt voor zichzelf. De gevonden zoekwoorden zijn het uitgangspunt voor het schrijven van webteksten.
  • Multimedia
    Het gebruik van multimedia is een must. Afbeeldingen, video’s en audio geven content de benodigde boost.
  • Antwoorden
    Geef de antwoorden op de vragen die jouw doelgroep stellen. Dat biedt voordelen voor zowel prestaties in de zoekresultaten als je bezoekers.
  • Diepte
    Vind de balans. Probeer content commercieel aan te bieden, maar ook niet té oppervlakkig te zijn in wat je weggeeft.

Hier worden alle SEO factoren weergegeven in een periodiek systeem (felgroen slaat op content):

SEO teksten laten schrijven
Bron: Search Engine Land

Iets wat je veel voorbij ziet komen is het E-A-T-principe, Google’s maatstaf voor kwaliteit. E-A-T staat voor Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid, de som van alle kleine, bewegende onderdelen. Op het gebied van SEO is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen en alle factoren goed te implementeren. Best wat om rekening mee te houden dus, maar de investering loont. Zeker op de langere termijn!

SEO teksten voor mens en algoritme

Het is de kunst om ervoor te zorgen dat je geen overgeoptimaliseerde tekst krijgt, je kent ze vast wel. Teksten waar zesentwintigduizend keer een plaatsnaam in staat, bijvoorbeeld. Dat werkt averechts: mensen vinden het niet fijn om te lezen en klikken weg. Daarom is schrijven voor het web echt een vak apart: je moet op zo’n manier schrijven dat je bezoekers én het algoritme van Google van je gaan houden.

The best SEO is great content. Seth Godin

5 voordelen van SEO webteksten

  1. Beter presteren in de zoekresultaten van Google;
  2. Bespaart je kosten als je nu vooral op advertising leunt;
  3. Duurzaam effect tegenover kortstondige campagnes;
  4. Je wordt beter gevonden door je doelgroep;
  5. Je behaalt concurrentievoordeel (of blijft in ieder geval niet achter).

Tot slot

SEO copywriting is een best practice voor elke webpagina en helpt met het behalen van je online doelstellingen. Wil je een tekst laten controleren op SEO relevantie? Klik dan op de button hieronder. Je ontvangt van mij een gratis en vrijblijvende check met punten die je kunt (laten) verbeteren.

Ik wil een gratis SEO Copywriting check