Skip links

Waarom zakelijk bloggen een goed idee is

Bloggen, het leek me een toepasselijk onderwerp voor mijn 1e blogbericht. Zakelijk bloggen welteverstaan. Het is altijd een beetje een lastig onderwerp, merk ik. Veel ondernemers hebben er simpelweg de tijd niet voor, maar weten wel dat het bepaalde voordelen met zich meebrengt. Vaak hoor ik vragen voorbijkomen zoals “Krijg ik dan meer klanten?” en “Hoe drukt zich dat uit in euro’s?”. Met andere woorden: wat levert zakelijk bloggen op? In dit blog leg ik uit wat de voordelen van bloggen zijn als onderdeel van je online marketing strategie.

Bloggen is een investering in je merk

Vooral de vraag over de opbrengst in euro’s kan ik niet niet gelijk voor je uitrekenen. Ja, een bezoeker (ook wel: de eenhoorn) kan op je website terecht komen door een blog, enthousiast worden en direct je dienst of product afnemen. Deze data wordt bijgehouden in Analytics. In zo’n geval weet je dan wat een blog je oplevert. Het kan echter ook zo zijn dat iemand je blog leest en je vervolgens een half jaar later opbelt. Dan wordt het al een stuk lastiger, want dat is niet te meten. 

Feit is dat bedrijven die bloggen veel betere marketing resultaten hebben. Een paar voorbeelden:

  • Als je blogt kun je hoger in de zoekresultaten van Google (SEO) terechtkomen.
  • Blogs reflecteren jouw expertise en wekken vertrouwen bij je doelgroep.
  • Advertenties zijn minder effectief, beslissers lezen liever relevante informatie.
  • Als mensen het leuk vinden wat je schrijft worden ze ambassadeurs van jouw merk.
  • Het stelt je in staat om een band op te bouwen met je doelgroep en deze te versterken.
  • Je creëert een lijst met e-mailadressen die je proactief kunt kunt benaderen.

Oké, het zijn nog steeds geen euro’s, maar ik hoop dat je wel inziet dat je hiermee een krachtige online marketing tool in handen kunt hebben. Is het nog te abstract? Ik haal dan het voorbeeld van de fysieke winkel aan, die zijn etalage ook leuk in moet richten om wat te kunnen verkopen. Voor de cijfer liefhebbers nog een fijne statistiek:

“Bedrijven die prioriteit geven aan blogactiviteiten hebben 13 keer meer kans op een positieve ROI.”

Hubspot, 2019

Kortom: een enkele blogpost gaat je zakken niet vullen. Maar een goedlopend blog gaat je zeker helpen om je online doelstellingen te bereiken. Bedrijven met een langetermijn mindset zijn bedrijven van de toekomst.

Ja, maar…

Wellicht ben je nooit begonnen aan bloggen en weet je niet hoe. Wellicht ben je bang om de sprong te wagen wat als niemand het interessant vindt? Of je bent al wel begonnen aan zakelijk bloggen maar loop je nu tegen een muur aan: een gebrek aan tijd, inspiratie en adequate kennis zijn veelgehoorde bezwaren om door te zetten. En juist doorzetten is heel belangrijk bij bloggen, want met 1 post ga je het niet redden. 

Bloggen is geduld hebben, de cijfers bekijken en optimaliseren. Net zolang totdat we uit kunnen rekenen wat bloggen je oplevert. Ik weet wel iemand die je daarbij kan helpen!

Groet,
Shirley

Schrijf mijn blogs