Skip links

Google’s zoekresultaten: wat is wat?

Het marktaandeel van Google ligt gemiddeld rond de 95%. Een veelgehoorde wens is dan ook ‘om op 1 te komen in Google’ – een veelgehoorde misvatting is de exacte positie die daarbij hoort. De SERPs (Search Engine Results Page, oftewel zoekresultatenpagina’s) en de spelregels van Google zijn de afgelopen jaren flink veranderd. In dit blogartikel laat ik je zien hoe een SERP in elkaar zit, leg ik uit hoe een organisch zoekresultaat is opgebouwd en wat SEO (Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie) daar mee te maken heeft.

Inhoud

  1. De opbouw van een SERP
  2. Organische zoekresultaten
  3. Positie 1 is de heilige graal
  4. De meta title en meta description
    1. Meta title
    2. Meta description
    3. Rich snippets

De opbouw van een SERP

Zoals je in de afbeelding hieronder ziet krijg je eerst diverse advertenties te zien voordat je bij de ‘echte’ zoekresultaten terecht komt. De gewilde eerste plek is in dit geval toegewezen aan Belsimpel.
Zoekresultaten overzicht Google

Organische zoekresultaten

Deze organische, natuurlijke zoekresultaten zijn dus niet betaald verkregen. Door SEO toe te passen kun je de positie van een website in de SERPs beïnvloeden. Dat wil niet zeggen dat je met wat trucjes gemakkelijk wegkomt (zó 2009!). Google waardeert relevante websites die meerwaarde bieden aan hun bezoeker, wat betekent dat je vooral zult moeten investeren in content.

Positie 1 is de heilige graal

Niet helemaal. Stel dat Belsimpel de nummer 1 positie heeft op het zoekwoord ‘kaas’, dan komt de bezoeker op een website waar hij niet naar op zoek was en gaat weg. Het is ook helemaal geen schande om op een lagere positie te staan als je te maken hebt met geduchte concurrentie. Dus, een hoge positie? Ja, maar wel in de juiste context.

De meta title en meta description

Laten we wat dieper inzoomen op een zoekresultaat. Bij Belsimpel ziet deze er zo uit:

Meta title en description
Meta title
Dit is de titel van de pagina en mag max. 67 tekens (inclusief spaties) lang zijn. Het is 1 van de factoren waar Google naar kijkt bij het ‘waarderen’ van je website, dus moet deze het juiste zoekwoord bevatten.

Meta description
Dit is de beschrijving van de pagina en kan het best ca. 300 tekens (inclusief spaties) lang zijn. Google neemt de meta description op zich niet mee tijdens het waarderen. Desalniettemin is de meta description erg belangrijk. Als deze goed geschreven is zorgt het dat mensen erop gaan klikken (CTR, oftewel Click Through Rate) – en dan heb je een nieuwe bezoeker op je website. Google neemt deze CTR wél mee als factor.

Deze meta data moeten altijd worden ingevuld tijdens het aanmaken van een nieuwe pagina. Gebruik je WordPress? Dan is de Yoast plug-in een musthave.

Rich snippets
Is het je opgevallen dat in het voorbeeld hierboven beoordelingen in de vorm van sterretjes staan? Dat zoekresultaat is een zgn. Rich Snippet. Ter vergelijking hieronder een normaal zoekresultaat:

Zoekresultaat Google
Saai hè? Met een Rich Snippet val je extra op in Google, lekker voor je CTR dus. Er zijn verschillende soorten beschikbaar, zoals reviews, producten, recepten en meer. Een opvallend zoekresultaat kan hét verschil maken, zeker als je te maken hebt met veel concurrentie.

Hopelijk is het nu duidelijk waar de felbegeerde nummer 1 positie precies staat tussen de zoekresultaten en hoe een zoekresultatenpagina in elkaar zit. Heb je hulp nodig om (beter) vindbaar te worden? Klik dan op de button hieronder.

Groet,
Shirley

Ik wil gevonden worden