Skip links

Gratis contentjaarkalender 2020

“Ik weet echt niet wat ik elke week moet posten”, “Ik heb geen vaste routine met het publiceren van content”, “Ik heb veel stress omdat ik er last-minute maar wat blogs uit pomp”. Herken jij jezelf hierin? Dan wordt het tijd om je communicatieplanning inzichtelijk te maken voor een soepele productiestroom. In dit blog help ik je op weg en kun je het gratis Excelsjabloon downloaden, zonder er iets voor achter te hoeven laten.

Eerst je contentstrategie op orde

Voordat je een planning in gaat vullen moet je weten wat je gaat doen. Koers bepalen, dus. Dat lijkt allemaal heel erg ingewikkeld, maar dat is het niet. Zelf hou ik van simpele strategieën en oplossingen. Want je moet er uiteindelijk mee kunnen werken, en als het te ingewikkeld is schiet niemand er iets mee op… Less is more. Gelukkig riep Google het ‘hero, hygiene, hub’ model in het leven, waarbij je gedurende het jaar 3 verschillende soorten content inzet. Omdat een slimme en simpele tactiek is heb ik dit opgenomen in de contentkalender. Mocht je het model nog niet kennen, hierbij een kleine toelichting:

Hero-Hygiene-Hub

Plannen met Trello

Nadat je je strategie helder hebt en de outline hebt bepaald in de kalender, is het oppassen geblazen dat het niet verwatert door de drukte van alledag. Je zou extra tabbladen aan kunnen maken in de spreadsheet om per kanaal je acties te specificeren. Zelf adviseer ik echter om dit te doen in een projectmanagement tool. Daar kun je namelijk direct deadlines instellen, verantwoordelijken toewijzen, bestanden toevoegen, opmerkingen plaatsen en nog veel meer. Zelf gebruik ik Trello, wat naast gratis ook gewoon enorm eenvoudig in gebruik is. Je kunt projecten delen met teamleden en/of externe partijen voor een efficiënte samenwerking.

Eerste hulp bij communicatie

Ik kan me goed voorstellen dat zo’n contentjaarplanning best intimiderend overkomt. Van hier en daar een post plaatsen naar daadwerkelijk nadenken over je aanpak lijkt veel werk. Heb je hulp nodig bij het bepalen van je strategie, invullen van de planning of het uitwerken van content (tekst én beeld)? Neem dan contact met me op voor een vrijblijvend advies.

Vaker iets van mijn hand lezen? Volg me dan op LinkedIn,waar ik wekelijks artikelen post over praktische online marketing zaken.

Download de contentjaarkalender