Skip links

De 4 online pijlers voor zichtbaarheid, branding en vertrouwen

Er is de afgelopen tijd een en ander te doen rondom het aantal coaches dat Nederland telt. Maar liefst 65.000, blijkt uit de Rambam documentaire Heel Holland Coacht. Een groot aantal daarvan ‘lijkt maar wat te doen’, met voorbeelden van de sappigste (wan)praktijken. Want, TV moet wel vermaak blijven. Ik denk daarentegen aan de goede coaches die hier tussen te vinden zijn en hoe zij niet alleen lijden onder de negatieve publiciteit, maar ook onder de enorme concurrentie. Wat kun je als coach doen om met je hoofd boven het maaiveld uit te steken én te laten zien dat jij je werk wel goed doet? Een ijzersterke online presence neerzetten! Dan wordt je zichtbaar en betrouwbaar, door te werken aan je branding. In dit blog beschrijf ik 4 pijlers waarvan ik denk dat die jou gaan helpen en geef ik je een aantal tips. Die zijn ook toepasbaar als je géén coach bent, maar wel tegen hetzelfde probleem aanloopt.

1. Je website

53% van de mensen die online shoppen zeggen dat ze altijd online onderzoek doen voor een aankoop, zodat ze zeker weten dat ze de beste keuze maken. Dat is met dienstverlening net zo. Zorg dus dat je website op orde is. 5 tips:

  1. Zorg voor goede uitstraling door middel van een consistent en net design;
  2. Zorg dat je jouw expertise, samenwerkingen en/of certificeringen duidelijk laat zien;
  3. Zorg dat je reviews plaatst van tevreden klanten;
  4. Zorg dat je teksten foutloos zijn geschreven en de juiste informatie overbrengen;
  5. Zorg dat wie jij bent ook duidelijk naar voren komt, met (een) foto(‘s) en de juiste informatie.

2. Vindbaar zijn in de zoekresultaten

Als mensen online zoeken, moet je natuurlijk wel vindbaar zijn. Dat doe je met SEO (zoekmachine optimalisatie). Bedenk op welke zoekwoorden je vindbaar wilt zijn en controleer of je terugkomt op de eerste pagina. Sta je daar niet op? Dan is het tijd om hier aandacht aan te laten besteden. 75% van de mensen die online zoeken scrollen (of klikken) namelijk niet verder dan de eerste zoekresultatenpagina. Geen resultaat is dus minder vertrouwen. Van zowel je doelgroep als Google. Google plaatst websites die relevant zijn voor een bepaald onderwerp namelijk hoger in de resultaten.

Surely Content branding lightbulb
Hoe staat je Google Mijn Bedrijf pagina erbij?

 

3. Niet vindbaar? Ga adverteren

Een manier om er zeker van te zijn dat je zichtbaar bent in de zoekresultaten is door te adverteren. Dat kun je doen via Google Ads. Dan sta je toch bovenaan de pagina als je doelgroep zoekt naar voor jou relevante termen. Laat een goede campagne opzetten waarmee je het meest uit je budget haalt.

4. Gebruik social media (met mate)

Dit lijkt heel logisch, maar zorg dat je social media kanalen op orde zijn. Te vaak zie je dat mensen 3 kanalen kiezen en dan inleveren op kwaliteit. Een half berichtje hier, een half berichtje daar. Kies je bijvoorbeeld voor LinkedIn? 5 tips:

  1. Maak een bedrijvenpagina aan;
  2. Zorg dat je persoonlijke profiel compleet is;
  3. Post regelmatig waardevolle content die afgestemd is op je doelgroep;
  4. Ga de interactie aan om je bereik te vergroten;
  5. Kies voor (consistente!) visuele elementen die passen bij jouw bedrijf. Zo kun je bijvoorbeeld templates laten maken voor social posts, voor een mooi design waarmee je altijd in 1 lijn blijft.

Surely Content branding lightbulb
Kies één social media kanaal en besteed daar je volledige aandacht aan.

Content, content, content

Daar ga ik weer, maar… content is de basis van online marketing. Daarmee dus ook van branding: laten zien wie jij bent. Content beslaat alle 4 de genoemde pijlers en is cruciaal voor hoe je overkomt op je doelgroep. Veel ondernemers of bedrijven zonder marketingmedewerker denken: dat doe ik wel even. Iedereen kan toch schrijven? Kuch.

Belang van content

Zo zie je maar… 1 zin, 1 ontbrekend leesteken, en je doelgroep is waarschijnlijk al klaar met je. Natuurlijk een beetje overdreven, maar je snapt mijn punt. Uiteindelijk draait het allemaal om de kwaliteit van je communicatie. Dat is dé grootste uitdaging als het gaat om je online presence. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact op, of klik op de button om direct een vrijblijvend virtueel gesprek te plannen.

Plan een virtueel gesprek