Skip links

10 tips om te werken aan de toekomst van je bedrijf tijdens crisissituaties

(Online) marketing is op dit moment belangrijker voor bedrijven dan ooit. Afhankelijk van je tak van sport merk je wellicht dat je verkopen en winst sterk gedaald zijn, of dat je helemaal tot stilstand bent gekomen. De huidige pandemie veroorzaakt een hoop problemen maar biedt ook mogelijkheden, en dat is lastig om te zien als je er middenin zit. Veel mensen zitten nu thuis. Vrijetijdsbestedingen zijn niet meer van toepassing. Daarom is de ‘schermtijd’ van mensen logischerwijs toegenomen – alleen daarom al een goed idee om aandacht te besteden aan je online marketing. In dit blog geef ik je 10 (online marketing) tips om je tijd productief te besteden én te werken aan de toekomst van je bedrijf.

  1. Verbeter je website
  2. Werk aan SEO
  3. Maak een contentkalender
  4. Ga de interactie aan op social media
  5. Maak gebruik van Google Ads
  6. Communiceer, communiceer, communiceer
  7. Help mensen om je heen
  8. Kijk wat je online aan kunt bieden
  9. Houd je data in de gaten
  10. Maak een roadmap

Verbeter je website

Kun jij je de laatste keer herinneren dat je naar je website hebt omgekeken? Na het bouwen wordt er vaak weinig meer aan gedaan, en dat is écht zonde. Het optimaliseren van je website is iets wat je doorlopend zou moeten doen als je serieus bezig bent met je doelgroep en het genereren van leads. Verplaats jezelf in je doelgroep(en), klik door je website heen en schrijf op wat er beter kan. Vraag ook aan een aantal mensen om je heen, of aan je netwerk op LinkedIn, of ze mee willen kijken. Daar komen vaak heel interessante conclusies uit die ervoor zorgen dat je de conversie op je website kunt verbeteren.

Werk aan SEO

Schrijf voor jezelf 10 woorden op waar je vindbaar op wilt zijn. Google ze. Sta je erbij op de eerste pagina? Dan ben je goed bezig. Sta je er niet bij? Dan is er werk aan de winkel. In beide gevallen kun je in ieder geval aan de slag met SEO. Begin met het schrijven van (SEO) content, bijvoorbeeld.

Maak een contentkalender

Nu je toch bezig bent met content is het een goed moment om vooruit te plannen. Wat ga je het komende jaar publiceren? Welke onderwerpen wil je belichten? Wat zijn je doelstellingen? Het mooie van vooruit werken is dat je dat later een hoop stress scheelt, wanneer het wél weer druk is. In dit blog kun je gratis een template downloaden. Combineer dat met een Trello bord om zo productief mogelijk te werk te gaan.

Ga de interactie aan op social media

Ga praten met mensen op social media. Like berichten, geef oprecht antwoord, toon interesse. Deel posts. Geef eens een special like. Kortom: ga die interactie aan! Vergroot je netwerk met interessante mensen. De connecties die je nu legt kunnen zich over een jaar dubbel en dwars uitbetalen. Ben je niet zo’n poster, probeer dan toch eens iets te plaatsen. Je zult zien dat de respons vaak groter is dan je denkt.

Maak gebruik van Google Ads

Nu iedereen meer online is, is het een goed idee om wat geld te besteden aan Google Ads. Daarmee zorg je dat je zichtbaar bent in de betaalde zoekresultaten van Google, en dus voldoet aan de zoekvraag die er op dat moment is. Je betaalt per klik en kunt je budget instellen, dus je hoeft niet bang te zijn voor uitzonderlijk hoge kosten. Maak een mooi stuk content voor je doelgroep, zet een goede landingspagina op en ga het gewoon eens proberen. Je kunt de Google Ads app downloaden op je telefoon om de kosten goed in de gaten te kunnen houden.

Communiceer, communiceer, communiceer

Onzekere tijden zorgen voor onzekere mensen. Heb je een webshop en ondervind je leveringsproblemen? Zorg dan dat je klanten dit weten. Daar zijn verschillende manieren voor. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een pop-up, melding bij de winkelwagen, boodschap op de homepage, e-mail… you name it. De bedoeling is dat mensen weten waar ze aan toe zijn. Niemand vind het erg om een paar dagen langer te wachten, als ze het maar weten. Zo zorg je dat je loyale klanten ook na de crisis bij je blijven kopen. Communicatie heeft ook betrekking op de vorige tip met Google Ads: heb je eenmaal een lead binnen, leg dan oprecht contact. Vraag hoe het met iemand gaat en of je iemand kunt helpen. Met empathie bereik je nu het meest.

Help de mensen om je heen

Als je tijd over hebt kun je dat gebruiken om gratis zakelijk advies te geven, bij te springen bij een bedrijf of iemand op persoonlijk vlak te helpen. Natuurlijk doe je dit niet met de gedachte dat je er iets terug voor moet hebben, maar zodra jij die hulp terug kunt gebruiken heb je daar goodwill voor gecreëerd. En de zakelijke relaties die je nu aanhaalt kunnen in de toekomst de basis zijn voor een eventuele samenwerking.

Kijk wat je online aan kunt bieden

Personal trainer? Fitnessvideo’s maken. Zoom lessen geven. Horeca? Eten af laten halen. Nagelstyliste? Nagellak en accessoires verkopen via een (tijdelijke) webshop. Tijdens crisistijden zie je pas hoe inventief we kunnen zijn als dat nodig is. Probeer na te denken wat je nu wél kunt bieden en kruip uit je comfort zone. Je bent nooit te oud om te leren en je zult zien dat mensen je er graag mee helpen.

Houd je data in de gaten

Niet kijken naar je data is als rijden met de handen voor je ogen, je hebt geen idee waar je naar toe aan het rijden bent. Voordat je begint met allerlei activiteiten is het slim om eens in Analytics en Search Console te kijken hoe je ervoor staat. Op welke zoekwoorden wordt je gevonden? Welke pagina’s bezoeken mensen? Via welke kanalen komen ze binnen? Hoe zit het met je conversies? Kijk of je daar lering uit kunt halen en kijk periodiek naar de resultaten. Alleen dan weet je of het zin heeft om aandacht te besteden aan bepaalde activiteiten.

Maak een planning

Heb je inmiddels een aardig idee van wat je kunt doen tijdens deze crisis? Maak dan een planning. Schrijf op wat je wil bereiken en waarmee je dat wil gaan doen. Plan de activiteiten vervolgens in in je agenda, en zet er ook iets leuks voor jezelf tegenover. Zo zorg je dat het geen ‘moetje’ wordt en je met plezier bezig bent.

Heb jij vragen over wat je nog meer kunt doen om nú te werken aan je toekomst? Vraag een gratis en vrijblijvend adviesgesprek aan. Ik help je graag op weg. Al mijn eerste adviezen op het gebied van SEO, teksten, (visuele) content en websites zijn kosteloos. Maak daar gebruik van.

Neem contact op